Kellékszavatosság
A fogyasztó a vállalkozás hibás teljesítése esetén kellékszavatossági igényt érvényesíthet a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint.
A fogyasztó kérheti:
- a termék kijavítását vagy kicserélését, kivéve, ha az lehetetlen vagy a vállalkozás számára aránytalan többletköltséggel járna,
- ha nem kérte vagy nem kérhette a kijavítást/kicserélést, kérheti az ellenszolgáltatás arányos leszállítását, vagy elállhat a szerződéstől.
A kellékszavatossági jogokat a fogyasztó a termék átvételétől számított két éven belül érvényesítheti. A hiba felfedezése után azt haladéktalanul közölni kell a vállalkozással.
Termékszavatosság
A termék hibája esetén a fogyasztó a gyártóval vagy a forgalmazóval szemben termékszavatossági igényt érvényesíthet.
A termék hibás, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal.
A fogyasztó a termék gyártótól vagy forgalmazótól való átvételétől számított két éven belül érvényesítheti igényét.
Kötelező jótállás
Bizonyos tartós fogyasztási cikkek esetén jótállás is megilleti a fogyasztót. A jótállási idő az alábbiak szerint alakul:
- 10 000 – 250 000 Ft közötti ár esetén: 2 év
- 250 000 Ft felett: 3 év
A jótállási idő a termék átvételének napjával indul. A jótállási igények a kellékszavatosságéhoz hasonló módon érvényesíthetők.
Peren kívüli panaszkezelés és vitarendezés
- A fogyasztó jogviták hatósági eljáráson kívüli rendezése esetén békéltető testülethez fordulhat. A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
Az eljárásra a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület illetékes.
A békéltető testületek vonatkozásában bővebben tájékozódhat: https://bekeltetes.hu/udvozlo
- A fogyasztónak lehetősége van továbbá online vitarendezési platformot is igénybe venni. Az Európai Bizottság egy internetes felületet, az online vitarendezési platformot (OVR platform) működteti azon fogyasztók számára, akik panasszal kívánnak élni az általuk online vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, és fel szeretnének kérni egy semleges harmadik felet, azaz egy alternatív vitarendezési testületet a panasz kezelésére. Az OVR platform a https://webgate.ec.europa.eu/odr oldalra kattintással érhető el
- A fogyasztói vitarendezés tekintetében, a 326/2024.(XI.14.) Korm. rendelet 1.§ és 2.§ értelmében, fogyasztóvédelmi hatóságként a Kormány – a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos ügyek kivételével – közigazgatási hatósági ügyekben a) a fogyasztóvédelemért felelős minisztert, b) a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságot (a továbbiakban: NKFH), c) a fővárosi és vármegyei kormányhivatalt (a továbbiakban: kormányhivatal), d) Budapest Főváros Kormányhivatalát, valamint e) a Pest Vármegyei Kormányhivatalt jelöli ki. Főszabályként kijelölt általános fogyasztóvédelmi hatóság a kormányhivatal.
A fogyasztóvédelmi hatóság eljárása megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelje a vitás ügy rendezését.
A fogyasztóvédelmi hatóságok működéséről és az egyes kormányhivatalok elérhetőségéről bővebben tájékozódhat: https://fogyasztovedelem.kormany.hu/#/fogyasztovedelmi_hatosag
https://kormanyhivatalok.hu/kormanyhivatalok
A fogyasztó kérelmére indult eljárásban az a kormányhivatal jár el, amelynek illetékességi területén a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye található.